Olipa ihanaa päästä mettään pitkän tauon jälkeen! Mukana mulla oli siis Brandy ja tarkoituksena oli ottaa hakua. Pistojen opettaminen edistyy jotenkin. Halusin ottaa nyt kaksi maalimiestä, jotka etenevät metsässä takarajaa pitkin. Eli koiran on tarkoitus hakea neljä ukkoa itsenäisesti pistoina, tehdä uukkari ja palata keskilinjalle, josta minä lähetän sen toiselle puolelle hakemaan. Itse etenen keskilinjaa suoraan. Maastossa ei päässyt 50 metriin saakka.

Maalimiehet eivät olleet ihan täysin oivaltaneet ideaa, joten harjoitus oli aika säätämistä. Samoiten minulle oli hankalaa kun en nähnyt mihin maalimiehet etenivät. Brandy ei halunnut jättää maalimiehiä ja palata keskilinjalle, mikä on sinänsä positiivista. Harjoitus ei mennyt aivan niin kuin piti, koira ei edennyt ukoille suorina pistoina ja oli hieman ihmeissään. Se ei kuitenkaan missään vaiheessa luovuttanut ja lopettanut etsimistä vaan tuli kysymään minulta neuvoa ja jatkoi reippaasti hakemista. Selkeästi maasto oli liian vaikea tähän harjoitukseen, seuraavalla kerralla täytyy tehdä tätä samaa paljon avonaisemmassa maastossa.

Lopuksi otettiin yksittäinen ilmaisu yhdellä maalimiehellä. Brandy haukkui ensiksi minua reippaasti ja sen jälkeen vierasta maalimiestä. Nyt on toiminut hyvin se, että minä innostan ja kehun koiraa ilmaisemaan. Siinä alkaa olla oikeanlaista intoa ja varmuutta.